diumenge, 26 de maig del 2013

Text argumentatiu

Què és argumentar?
Què cal saber?
Planificació
Textos argumentatius




El text argumentatiu té la funció de convèncer algú (que potser manté una opinió contrària) amb un discurs coherent i justificable. Es construeix en base als arguments, que donen raons del que volem parlar.

En la llengua oral, són discursos argumentatius l’oratòria judicial (un advocat o un fiscal davant del jutge) el sermó d’un capellà, els debats televisius i radiofònics, els col·loquis, etc. En la llengua escrita, són textos argumentatius els articles d’opinió, els editorials, les cartes al director o les crítiques culturals (la recensió).

El text argumentatiu té la següent estructura: 
1. Tesi: exposició del tema i opinió que es vol defensar.2. Argumentació: premisses, dades… que fonamenten la nostra opinió.3. Conclusió


Fa servir recursos com ara:
· Connectors: d’ordre, de causa, de conseqüència i d’oposició.
· Cometes (per a les citacions) i interrogants (per a les interrogacions retòriques).
· Verbs en present o condicional. Normalment, del tipus: dir, opinar, ser de l’opinió, creure, pensar...
· Recursos retòrics: citacions d’autoritats, raons científiques, metàfores, antítesis, repeticions, interrogacions retòriques, comparacions, relat d’experiències pròpies, exemples, aportació de dades i estadístiques, categoritzacions, ironies...

EXEMPLE

Una carta al director:

L’Ajuntament de Barcelona s’ha gastat molts diners dels contribuents per posar un asfalt especial en alguns carrers de la ciutat per tal de disminuir la contaminació acústica. Em sembla molt bé, però ¿per què el consistori no es pren tan seriosament el soroll que fan les motos?

Ben bé sembla com si aquests vehicles tinguessin una butlla per poder circular sense respectar codis ni persones i, a més a més, per fer tant de soroll com vulguin. És una vergonya que mentre es gasten els diners a esmorteir el soroll d’autobusos, trens i cotxes, cada vegada les motos fan mes soroll. Fa de mal pensar.

Crec que el millor seria retirar-les de la circulació i no deixar-les sortir fins que no complissin els requisits de la llei. Sens dubte, aquesta seria una bona solució per acabar amb un problema que molesta la majoria de ciutadans.

Victòria Pijoan, Mataró.

1. Localitza els següents recursos que fa servir el text anterior:


RECURSOSEXEMPLES
Connectors
Interrogació retòrica
Verbs
Ironia






2. Els arguments són raons que volen demostrar la correcció o la veracitat d’una tesi o d’una opinió per tal de convèncer els altres. Segons a què facin referència, els arguments poden ser de diferents classes. Relaciona cada una de les classes d’arguments del quadre d’aquí sota amb l’exemple corresponent:




3, Elabora un text argumentatiu de 100 a 150 paraules. 

Abans de començar a escriure has de realitzar un esbós de com estructurarem el text argumentatiu i quins seran els principals arguments que farem servir.

Et pot servir aquest exemple sobre l'esport 


Introducció
L’esport és una activitat necessària.

Argumentació

•Té beneficis per a la salut física i mental.
•Facilita la relació amb amics i amigues.
•Produeix satisfacció personal.
•Exemple concret.

Conclusió
Recomanació a la gent perquè faci esport


 Si no et va ve cap tema al cap,  aquí et proposen  algunes propostes:

•· Són útils els càstigs?
•· Música moderna o música clàssica?
•· La prohibició de fumar en espais públics.
•· Homes i dones: iguals o diferents?
•· Cal explicar-ho tot als pares?
•· Millor amics que enamorats.
•· Les vacances, amb els pares o amb la colla?
•· En el temps lliure, discoteca o esport?
•· Infermeria, una carrera de dones?
•· Els polítics són uns inútils?
•· Cal tancar les fronteres a la immigració?
•· Són necessaris els ordinadors a les escoles?
•· Vigilem prou el medi ambient?
•· Té sentit el reciclatge?
•· Tenim poc temps lliure.
•· Estudiar: un dret o un deure?
•· La teleporqueria: a favor o en contra?